Utkontraktering – Nye regler

March 18, 2022

Alle foretak under tilsyn fra Finanstilsynet må føre oppdatert oversikt over avtaler om utkontraktering. Avtaler som er kritisk eller viktig for foretaket må meldes til Finanstilsynet, men noen typer foretak er unntatt fra meldeplikten.

Ny forskrift om meldeplikt ved utkontraktering av virksomhet trådte i kraft 1. januar 2022. Flere foretakstyper skal omfattes av meldeplikten. Forskriften regulerer blant annet hvilke utkontrakteringsavtaler som skal meldes, hva meldingene skal inneholde og hvilke foretak som er unntatt fra meldeplikten. 

Som følge av forskriften har Finanstilsynet publisert rundskriv 7/2021 Veiledning om utkontraktering, 21. desember 2021, som erstatter rundskriv 3/2020. Rundskrivet gir veiledning på: 


  • HVA som regnes som utkontraktering, 
  • BEGRENSNINGER i adgangen til å utkontraktere, og 
  • HVORDAN foretak under tilsyn må identifisere, vurdere og håndtere risikoen knyttet til utkontraktering. 

 

HVA: Det er utkontraktering når et foretak velger å la et annet foretak utføre oppgaver på vegne av foretaket, også om begge foretak er i samme konsern eller i en konsernlignende gruppe. Rundskrivet lister opp en rekke gode eksempler på oppgaver, og definerer hvilke av disse oppgavene som er å regne som utkontraktering, og hvilke som ikke er å regne som utkontraktering. Videre presiseres det at utkontrakteringsavtalen må gi foretaket de rettigheter som er nødvendig for at utkontrakteringen kan anses forsvarlig. Det listes også opp en rekke konkrete krav til avtaleverket. 
 
BEGRENSNINGER: Foretaket må ha fastsatte strategier og overordnede retningslinjer for risikostyring og internkontroll, og kan bare utkontraktere virksomhet dersom det anses forsvarlig. Dette forutsetter at parten det utkontrakteres til har kompetanse og kapasitet, og at foretaket selv har ressurser til å sikre nødvendig styring og kontroll med utkontraktert virksomhet. Før foretaket inngår avtale om utkontraktering, må foretaket gjøre en grundig vurdering av oppdragstaker og underleverandører der det er aktuelt. Veiledningen inneholder en sjekkliste til bruk i vurderingen. Videre må foretaket sikre at Finanstilsynet kan føre tilsyn med utkontraktert virksomhet. 


Et foretak kan ikke utkontraktere oppgaver i et slikt omfang at foretaket selv ikke har tilstrekkelige ressurser til å følge opp og eventuelt avvikle utkontrakteringsavtaler, og sikre kontinuitet dersom oppgavene skal tas tilbake. Konsesjonspliktig virksomhet kan ikke utkontrakteres i et omfang som innebærer at foretaket fremstår som et tomt skall. 


I vurdering av om det er forsvarlig å utkontraktere, må det gjøres en samlet vurdering av betydningen av oppgavene for den operasjonelle virksomheten. Finansforetak kan i utgangspunktet ikke utkontraktere kjerneoppgaver. Rundskrivet gir eksempler på hva som anses som kjerneoppgaver for bank og forsikring. Rundskrivet gir også veiledning på hvilke kontrollfunksjoner og kontrolloppgaver som kan utkontrakteres. 


HVORDAN: Styrets ansvar for å sørge for forsvarlig organisering av foretakets virksomhet omfatter også de delene av virksomheten som er utkontraktert. Strategi og overordnede retningslinjer for risikostyring og internkontroll, herunder foretakets risikoprofil og risikorammer (der det er aktuelt), må dekke utkontraktert virksomhet. Styret må fastsette prinsipper og overordnede retningslinjer for hvordan utkontraktering skal skje, følges opp og overvåkes. Det er daglig leders ansvar å iverksette tiltak som sikrer styring og kontroll i samsvar med prinsippene og retningslinjene fra styret. Kritiske eller viktige utkontrakteringsavtaler skal alltid behandles i styret. 


Foretaket må ha retningslinjer og rutiner som sikrer at foretaket har en samlet oversikt over alle avtaler om utkontraktering, det vil si at oversikten inneholder nødvendige opplysninger og vurderinger og at den oppdateres løpende. Veiledningen stiller konkrete krav til detaljeringsgrad for disse retningslinjene. 


Foretaket må sikre at det har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse, samt vurdere hvordan det skal sikres tilgang til nødvendig kapasitet og kompetanse for å sikre kontinuitet hvis oppgavene tas tilbake. Foretakets beredskapsplaner må omfatte utkontraktert virksomhet. 


Finanstilsynsloven § 4c og den nye forskriften gjelder alle foretak under tilsyn. Forskriften inneholder: 


  • Krav til samlet oversikt over utkontrakteringsavtaler 
  • Hvilke avtaler som skal meldes til Finanstilsynet 
  • Krav til meldingen 
  • Hvilke foretak som er unntatt fra meldeplikten

 

Forvaltere for verdipapirfond og forvaltere av alternative investeringsfond er unntatt fra meldeplikten under forskrift til finanstilsynsloven, men er underlagt en noe mer begrenset meldeplikt etter verdipapirfondloven og AIF-loven, og har likevel meldeplikt for utkontraktering som gjelder investeringstjenester. Alle foretak under tilsyn skal ha en oppdatert oversikt over avtaler om utkontraktering, selv om foretaket er unntatt fra meldeplikten. 


Forslag til plan for implementering: 

  1. Påse at strategi og overordnede retningslinjer for risikostyring og internkontroll, herunder foretakets risikoprofil dekker utkontraktert virksomhet
  2. Sørge for tilfredsstillende dokumentert risikovurdering før en tjeneste utkontrakteres 
  3. Gjennomgå eksisterende avtaler, og vurder om disse er utkontraktering eller ikke i henhold til veiledningen. Vurder om avtalene ivaretar formkravene i veiledningen. 
  4. Vurder behov for fornyet dokumentert vurdering av oppdragstaker i samsvar med sjekklisten i veiledningen 
  5. Vurder behov for fornyet dokumentert vurdering av omfang og art av utkontraktert virksomhet, og dokumenter forsvarlighetsvurderingen 
  6. Utarbeid oversikt over samtlige utkontrakteringsavtaler med detaljeringsnivå i henhold til veiledningen 
  7. Vurder om det foreligger avtaler som medfører meldeplikt 
  8. Påse at selskapet har rutiner for (minimum) årlig gjennomgang av utkontraktert virksomhet 
     

Vi kan bistå med implementeringen. 


Ta gjerne kontakt med oss: 

Roald Albrigtsen (roald.albrigtsen@permian.no /+47 992 59 350) 

February 14, 2025
This post contains some key information for the periodic reporting under the Regulation (EU) 2019/2088 of the European Parliament and of the Council of 27 November 2019 on sustainability‐related disclosures in the financial services sector (the “SFDR”). The periodic report is a mandatory report for all article 8 and article 9 funds under the SFDR.
February 11, 2025
At Permian, we understand that the complexities of modern investment environments demand robust advisory support, meticulous risk management, and unwavering commitment to compliance. Our specialized services ensure that fund managers and investment companies can navigate these challenges with confidence and focus on achieving their strategic goals.
January 30, 2025
Permian, Telemos Capital (“Telemos”) , and Highvern are pleased to announce the signing of binding agreements to combine Permian and Highvern to create a leading international funds and private capital services provider. Existing shareholders to re-invest alongside both senior management teams. Together the businesses already operate in 7 jurisdictions with close to 300 employees and plan for further accelerated organic growth as a result of the new combination itself, alongside further expansion into new strategically important markets. Telemos, backed by the Jacobs family, will ensure the new group has the financial support to continue investing in its service offerings, people and technology in order to meet clients’ evolving needs. Already leaders in their respective markets, the Permian and Highvern brands are long-established and have built strong reputations for service quality and the strength of their client relationships. These will remain central to the group’s future values and strategy. Philippe Jacobs, Chairman and Founder of Telemos, and Johan Pettersson, Head of Business Services commented “We are excited to be able to bring these two first rate businesses together and are grateful to both management teams for their trust by choosing us as their partner. By leveraging our sector expertise and international network, we look forward to supporting the management teams with their plans to create a next generation, customer-centric, international funds and private capital services provider.” Marianne Normann, CEO at Permian added that “Following Telemos’ investment in Permian last year this announcement is an early demonstration of the benefits of working alongside forwardthinking partners. Together with Highvern, we are excited to expand our reach and serve our clients in new geographical markets. The combined group will be differentiated in the market by its high-quality service offering enabled by technology, allowing us to grow alongside our clients”. “Family capital is the ideal source of growth funding for an ambitious and respected business like ours” said Martin Hall, CEO at Highvern. “We have got to know the Telemos team closely over the last few years and can be confident that we will continue to serve our clients with the same focus on quality while accelerating our fund administration and private capital service lines in this new combination.” Subject to regulatory approvals the transaction is expected to close by mid-2025. Media contacts
December 9, 2024
We are excited to announce that Permian Business Partner has been named a Gazelle Company for 2024 by Dagens Næringsliv. This recognition is based on meeting several criteria, including achieving profitability and doubling our turnover over the past four years.  Being included on the Gazelle list is an acknowledgment of our growth and the consistent efforts of our team. We are proud of this achievement and deeply appreciate the trust and support of our clients and partners, who have been vital to our progress.
November 19, 2024
At Permian, our Fund Administration team works behind the scenes to ensure seamless operations for our clients. By managing the backbone of fund operations, we enable fund managers to focus on what they do best. Our team delivers a comprehensive suite of services, including investor and FSA reporting, liquidity management and forecasting where investor calls and distributions are important tasks, investor onboarding where we offer a fully outsourced KYC solution, handling of subscription forms for underlying investments, and coordinating with external advisors when there are several parties involved. In short, we take care of the details so our clients can stay focused on their priorities.
October 22, 2024
On 13 June 2024, the European Parliament and the Council of the European Union signed the Artificial Intelligence Act ( Regulation (EU) 2024/1689 ) (the “AI Act”). The AI Act provides developers and deployers of AI with obligations regarding the use of AI. The law will apply in EU from 2 August 2026 and work is underway to facilitate rapid implementation in Norway.
October 15, 2024
At Permian Sweden, everything begins with exceptional fund accounting! We’re proud to have a dedicated team of 20 fund accountants who bring a wide range of expertise, experience, and a strong commitment to delivering an accurate and precise product. Their work is essential in managing our fund accounting and payroll processes, ensuring that we meet the highest standards of accuracy and compliance. We’ve seen firsthand how fundamental accounting missteps can disrupt operations, leading to errors in investor reporting, inaccurate IRR and waterfall calculations, and mistakes in investor payments. At Permian Sweden, we are committed to avoiding these pitfalls by building a strong foundation of precision and accountability in all aspects of our work.
October 11, 2024
The Digital Operational Resilience Act ( Regulation (EU) 2022/2554 ) , aims to address the increasing reliance on Information and Communication Technology (ICT) in the financial sector and its associated risks. The regulation will apply as of 17 January 2025 in the EU and is expected to be adopted in Norway where timeline is unclear. AIFMs and other affected financial entities should start their preparations.
October 9, 2024
Permian is excited to announce a series of well-deserved promotions within its Fund Accounting and Fund Administration teams. These advancements not only reflect the remarkable individual achievements of our team members but also underscore Permian’s ongoing commitment to growth, excellence, and innovation in the fund administration sector. The following colleagues are recognized for their well-earned promotions:
More Posts
Share by: