Ny lov om bærekraftig finans

June 21, 2021

Regjeringen la frem forslag om en ny lov om bærekraftig finans den 4. juni 2021. Lovforslaget gjennomfører EU-forordninger om offentliggjøringskrav og en taksonomi for bærekraftig økonomisk aktivitet. AIF-forvaltere blir underlagt loven, og et alternativt investeringsfond (AIF) defineres i loven som et finansielt produkt. 

Formålet med loven er å vri private investeringer i bærekraftig retning. Det skal bli lettere å investere bærekraftig, ved å sikre en felles forståelse av hva som kan kalles grønt eller bærekraftig i finansmarkedene.


Finanstilsynet skal føre tilsyn med foretakenes etterlevelse av lovkravene. 


EUs offentliggjøringsforordning pålegger finansmarkedsdeltakere (foretak i finansiell sektor som har porteføljeforvaltning som del av sin virksomhet, herunder AIF-forvaltere), og finansrådgivere (herunder AIF-forvaltere som yter investeringsrådgivning), å opplyse om hvordan hensynet til bærekraftrisiko er integrert i risikovurderinger og investeringsrådgivning. Foretakene og rådgiverne skal også opplyse om eventuelle negative bærekraftvirkninger av investeringsbeslutningene. 


De fleste av kravene i forordningen trådte i kraft 10. mars 2021 i EU. Reglene i forordningen om periodisk rapportering skal tre i kraft 1. januar 2022. Det er uavklart hvorvidt reglene gjelder registrerte AIF-forvaltere uten konsesjon*. Innen EU hvor reglene trådte i kraft 10. mars, har noen registrerte AIF-forvaltere valgt å implementere reglene, mens andre har valgt å vente til det kommer en avklaring fra regulatoriske myndigheter.


EUs taksonomiforordning etablerer rammeverket for et klassifiseringssystem (taksonomi) for bærekraftig økonomisk aktivitet. Det blir krav om at de som tilbyr investeringsprodukter, må opplyse om hvor stor andel av underliggende investeringer som er bærekraftige etter taksonomien når produktet markedsføres som grønt eller bærekraftig. Europakommisjonen skal fastsette utfyllende regler med nærmere kriterier for hvilke aktiviteter som skal kunne regnes som bærekraftige. Det første settet med kriterier ble lagt frem i april, og skal gjelde fra 1. januar 2022. 


Taksonomiforordningen fastsetter at tilleggskravene i offentliggjøringsforordningen som angår miljømålene i taksonomiforordningen skal gjelde dels fra 1. januar 2022 og dels fra 1. januar 2023. Kommisjonen skal innen 30. desember 2022 vurdere hvordan forordningen har virket


Konsekvens for AIF-forvaltere


AIF-forvalter skal på sine nettsteder offentliggjøre opplysninger om sine retningslinjer for integrering av bærekraftrisikoer i sin investeringsbeslutningsprosess. AIF-forvalter må også offentliggjøre og ajourføre opplysninger om de tar hensyn til de viktigste negative konsekvensene av investeringsbeslutninger for bærekraftfaktorer eller ikke. Dersom det ikke tas slike hensyn, må det klart begrunnes og opplyses om når man eventuelt skal ta hensyn til negative konsekvenser, dersom relevant. Loven stiller ytterligere detaljerte minimumskrav til opplysningene.


Utkast til lov gir utvidede krav til store selskaper, blant annet når det gjelder krav til erklæringer, informasjon på finansproduktnivå og krav til informasjon i selskapsrapportering. Plikten gjelder minimum banker, forsikringsforetak og noterte foretak med mer enn 500 ansatte (foreløpig grense). Finansmarkedsdeltaker som er morselskap i et stort konsern, hvor konsernet på konsolidert grunnlag har mer enn 500 ansatte, skal på sine nettsteder offentliggjøre og holde a jour en erklæring om sine retningslinjer for behørig aktsomhet med hensyn til de viktigste negative konsekvensene av investeringsbeslutninger for bærekraftfaktorer. 


AIF-forvalter som yter investeringsrådgivning, skal på sine nettsteder offentliggjøre opplysninger om sine retningslinjer for integrering av bærekraftrisikoer i sin investeringsrådgivning. Videre må det gis ajourførte opplysninger om man tar hensyn til de viktigste negative konsekvenser for bærekraftfaktorer eller ikke, og dersom relevant i tilfelle når de har til hensikt å ta hensyn til slike negative konsekvenser. 

 

Som finansmarkedsdeltaker og eventuelt finansrådgiver skal AIF-forvalter i sin godtgjørelsespolitikk ta med opplysninger om hvordan politikken er forenlig med integrering av bærekraftrisikoer, og offentliggjøre dette på sitt nettsted.


Før avtale eller kontrakt inngås, må AIF-forvalter legge frem opplysninger om hvordan bærekraftrisikoene er integrert i deres investeringsbeslutninger, og resultatene av de sannsynlige konsekvensene av bærekraftrisikoen for avkastningen på det finansielle produkter, dvs AIF-fondet, de tilbyr. Dersom bærekraftrisikoen ikke anses relevant, må det gis en klar og kortfattet redegjørelse om årsakene til dette. Det er en tilsvarende bestemmelse for investeringsrådgivning. For AIF-forvalter skal opplysningene gis sammen med opplysninger til investorene/prospekt. 


Dersom et finansielt produkt, det vil si et alternativt investeringsfond (AIF) fremmer miljømessige og/eller sosiale egenskaper, forutsatt at selskapene som det investeres i følger god styringspraksis, stilles det krav til opplysninger om hvordan disse egenskapene oppnås. Det må også opplyses om eventuell utpekt indeks (inkl metode) som referanseverdi underbygger disse egenskapene. Dersom et AIF har bærekraftig investering som mål (uten utpekt indeks som referanseverdi), må det redegjøres for hvordan målet skal nås. Tilsvarende må det opplyses om eventuelle klimamål. Europeiske tilsynsmyndigheter har utarbeidet utkast til tekniske reguleringsstandarder for dette.


Dersom en AIF-forvalter tilbyr et AIF som fremmer miljømessige eller sosiale forhold eller som har bærekraftig investering som mål, skal forvalteren på sin nettside gi ajourført informasjon om dette per fond. Tilsvarende må forvalteren gi informasjon i årsrapporten. Det stilles også krav til at markedsføring ikke er i strid med forordningen. 


Nytt direktiv om selskapsrapportering om klima- og bærekraftrelaterte forhold


EU kommisjonens forslag til nytt direktiv om selskapsrapportering om klima- og bærekraftrelaterte forhold («Corporate Sustainability Reporting Directive», CSRD), foreslås å innføre krav om revisjon av bærekraftrapporteringen, og digitalisering av informasjonen som rapporteres. Kravene om revisjon og digitalisering er foreslått å gjelde også for rapporteringen foretakene skal gjøre etter taksonomiforordningen artikkel 8. Etter Kommisjonens forslag skal de nye kravene gjelde fra 2023. 


Økte krav til store selskaper som gjelder fra 1. juli 2021 i Norge


Den 13.april 2021 ble det vedtatt tilleggskrav i regnskapsloven §3-3c når det gjelder bærekraft. Store foretak skal utarbeide en redegjørelse om samfunnsansvar som minst omhandler miljø, sosiale forhold, arbeidsmiljø, likestilling og ikke-diskriminering, overholdelse av menneskerettigheter og bekjempelse av korrupsjon og bestikkelser. Opplysningene skal gis i det omfang som er nødvendig for å forstå foretakets utvikling, resultat og stilling og konsekvenser av foretakets virksomhet.


Redegjørelsen skal gis i årsberetningen eller i annet offentlig tilgjengelig dokument.


Kravene gjelder store selskaper slik de er definert i regnskapsloven §1-5, dvs selskaper som ikke er små etter regnskapslovens § 1-6 (som møter minst to av kravene: mer enn MNOK 70 i omsetning, mer enn MNOK 35 i balansesum og mer enn gjennomsnittlig antall ansatte i året på 50). Plikten omfatter blant annet alle allmenaksjeselskaper, foretak som har utstedt noterte aksjer, egenkapitalbevis eller rentepapirer og banker, uavhengig av størrelse. Endringene i regnskapsloven trer i kraft 1. juli 2021.


*Etter publikasjon av denne artikkelen har vi forespurt Finanstilsynet (FT), og har fått tilbakemelding på at FT har tolket Disclosure Regulation og den norske offentliggjøringsforordningen slik at den omfatter både AIF-forvaltere med autorisasjon og registrerte AIF-forvaltere. Utgangspunkt er derfor at registrerte AIF-forvaltere også faller inn under forordningen, men FT vil legge vekt på eventuelle uttalelser fra EU-Kommisjonen om spørsmålet. 


Kontakt:

Permian: post@permian.no

Rita Granlund: rita.granlund@permian.no

Anna Berntson: anna.berntson@permian.se

February 14, 2025
This post contains some key information for the periodic reporting under the Regulation (EU) 2019/2088 of the European Parliament and of the Council of 27 November 2019 on sustainability‐related disclosures in the financial services sector (the “SFDR”). The periodic report is a mandatory report for all article 8 and article 9 funds under the SFDR.
February 11, 2025
At Permian, we understand that the complexities of modern investment environments demand robust advisory support, meticulous risk management, and unwavering commitment to compliance. Our specialized services ensure that fund managers and investment companies can navigate these challenges with confidence and focus on achieving their strategic goals.
January 30, 2025
Permian, Telemos Capital (“Telemos”) , and Highvern are pleased to announce the signing of binding agreements to combine Permian and Highvern to create a leading international funds and private capital services provider. Existing shareholders to re-invest alongside both senior management teams. Together the businesses already operate in 7 jurisdictions with close to 300 employees and plan for further accelerated organic growth as a result of the new combination itself, alongside further expansion into new strategically important markets. Telemos, backed by the Jacobs family, will ensure the new group has the financial support to continue investing in its service offerings, people and technology in order to meet clients’ evolving needs. Already leaders in their respective markets, the Permian and Highvern brands are long-established and have built strong reputations for service quality and the strength of their client relationships. These will remain central to the group’s future values and strategy. Philippe Jacobs, Chairman and Founder of Telemos, and Johan Pettersson, Head of Business Services commented “We are excited to be able to bring these two first rate businesses together and are grateful to both management teams for their trust by choosing us as their partner. By leveraging our sector expertise and international network, we look forward to supporting the management teams with their plans to create a next generation, customer-centric, international funds and private capital services provider.” Marianne Normann, CEO at Permian added that “Following Telemos’ investment in Permian last year this announcement is an early demonstration of the benefits of working alongside forwardthinking partners. Together with Highvern, we are excited to expand our reach and serve our clients in new geographical markets. The combined group will be differentiated in the market by its high-quality service offering enabled by technology, allowing us to grow alongside our clients”. “Family capital is the ideal source of growth funding for an ambitious and respected business like ours” said Martin Hall, CEO at Highvern. “We have got to know the Telemos team closely over the last few years and can be confident that we will continue to serve our clients with the same focus on quality while accelerating our fund administration and private capital service lines in this new combination.” Subject to regulatory approvals the transaction is expected to close by mid-2025. Media contacts
December 9, 2024
We are excited to announce that Permian Business Partner has been named a Gazelle Company for 2024 by Dagens Næringsliv. This recognition is based on meeting several criteria, including achieving profitability and doubling our turnover over the past four years.  Being included on the Gazelle list is an acknowledgment of our growth and the consistent efforts of our team. We are proud of this achievement and deeply appreciate the trust and support of our clients and partners, who have been vital to our progress.
November 19, 2024
At Permian, our Fund Administration team works behind the scenes to ensure seamless operations for our clients. By managing the backbone of fund operations, we enable fund managers to focus on what they do best. Our team delivers a comprehensive suite of services, including investor and FSA reporting, liquidity management and forecasting where investor calls and distributions are important tasks, investor onboarding where we offer a fully outsourced KYC solution, handling of subscription forms for underlying investments, and coordinating with external advisors when there are several parties involved. In short, we take care of the details so our clients can stay focused on their priorities.
October 22, 2024
On 13 June 2024, the European Parliament and the Council of the European Union signed the Artificial Intelligence Act ( Regulation (EU) 2024/1689 ) (the “AI Act”). The AI Act provides developers and deployers of AI with obligations regarding the use of AI. The law will apply in EU from 2 August 2026 and work is underway to facilitate rapid implementation in Norway.
October 15, 2024
At Permian Sweden, everything begins with exceptional fund accounting! We’re proud to have a dedicated team of 20 fund accountants who bring a wide range of expertise, experience, and a strong commitment to delivering an accurate and precise product. Their work is essential in managing our fund accounting and payroll processes, ensuring that we meet the highest standards of accuracy and compliance. We’ve seen firsthand how fundamental accounting missteps can disrupt operations, leading to errors in investor reporting, inaccurate IRR and waterfall calculations, and mistakes in investor payments. At Permian Sweden, we are committed to avoiding these pitfalls by building a strong foundation of precision and accountability in all aspects of our work.
October 11, 2024
The Digital Operational Resilience Act ( Regulation (EU) 2022/2554 ) , aims to address the increasing reliance on Information and Communication Technology (ICT) in the financial sector and its associated risks. The regulation will apply as of 17 January 2025 in the EU and is expected to be adopted in Norway where timeline is unclear. AIFMs and other affected financial entities should start their preparations.
October 9, 2024
Permian is excited to announce a series of well-deserved promotions within its Fund Accounting and Fund Administration teams. These advancements not only reflect the remarkable individual achievements of our team members but also underscore Permian’s ongoing commitment to growth, excellence, and innovation in the fund administration sector. The following colleagues are recognized for their well-earned promotions:
More Posts
Share by: